3. Vintage Photo Festival 2017

< Całe archiwum

Od początku istnienia fotografii brak koloru uznawano za ograniczenie nowego medium, próbowano więc różnych metod, aby utrwalać nie tylko formę, ale także barwę rzeczywistego świata. Podczas trzeciej edycji Vintage Photo Festival przyjrzymy się różnorodnym technikom uzyskiwania koloru dawniej i dziś. W 1907 roku, czyli dokładnie 110 lat temu bracia Lumière opatentowali technikę autochromów, czyli pierwszą metodę uzyskania barwnej fotografii na szklanej płycie w formie pozytywu. Te szklane przezrocza są zupełną rzadkością w polskich zbiorach. Podczas festiwalu zaprezentowana zostanie kolekcja autochromów Tadeusza Rzący, krakowskiego fotografa i przedsiębiorcy, wykonanych w latach ok. 1910-1920. Holenderska artystka Sanne de Wilde zaprezentuje z kolei projekt The Island of the Colorblind, zrealizowany w 2015 roku na dwóch wyspach w mikronezyjskim stanie Pohnpei, zamieszkałych przez ludność z dziedziczoną od wieków chorobą achromatopsji (całkowita ślepota barwna).Artystka poprzez użycie różnych technik fotograficznych (m.in. fotografia w podczerwieni, kolorowanie zdjęć), stara się przybliżyć odbiorcy świat osób nierozpoznających barw. Jeszcze inne podejście do koloru zaprezentuje PszemekDzienis w swoim projekcie Pureview, w którym na nowo otwiera definicję fotografii jako malowania światłem, którą promował jeden z jej pionierów – Talbot. Najważniejszy jednak jest tu sam kolor zderzony z pejzażem. Kolor pejzażu uzyskany wynalezioną przez siebie autorską techniką będzie też głównym motto wystawy Teresa Gierżyńska. Nastroje. Artystka zaprezentuje na niej nigdy jeszcze nieprezentowane fotografie barwne, które powstawały od 1984 roku. Te i inne wystawy festiwalowe uzupełni program warsztatów poświęconych fotografii barwnej, a także wyjątkowo bogaty w tym roku program festiwalowy.

Katarzyna Gębarowska

Dyrektor VINTAGE PHOTO FESTIVAL

Jury

Plakat

3. Vintage Photo Festival 2017